کدام افراد به دستگاه‌های اکسیژن ساز نیاز دارند؟

در نگاه اول، این ذهنیت وجود دارد که دستگاه اکسیژن ساز فقط برای افراد مبتلا به آپنه خواب تجویز می‌شود؛ در صورتی که افراد مبتلا به انواع دیگر بیماری هم می‌توانند از این وسیله استفاده کنند. در ادامه، گروه‌های بیماری دیگر نیازمند به دستگاه اکسیژن ساز را معرفی کرده‌ایم.

گروه بیماری‌های نیازمند به دستگاه اکسیژن ساز

در ادامه تعدادی از بیماری‌هایی که با کمک اکسیژن ساز قابل کنترل هستند، نوشته شده است:

بیماری آسم

در بیماری آسم، تنفس افراد به دلیل ملتهب شدن و تولید مخاط در راه هوایی به سختی انجام می‌شود. البته داروهایی برای کنترل این مسئله وجود دارد؛ اما بیماران مبتلا به آسم می‌توانند از دستگاه‌های اکسیژن ساز هم برای تنفس بهتر استفاده کنند. به این صورت اکسیژن بالایی به جریان خون ارسال خواهد شد.

اکسیژن ساز خانگی

بیماری ذات الریه

ذات الریه نوعی بیماری است که در آن یک یا هر دو کیسه هوای فرد ملتهب شده و از این رو تنفس را برای فرد سخت می‌کند. همچنین در بعضی مواقع، آب در این کیسه‌ها جمع می‌شود. گاهی پزشک اکسیژن درمانی را تجویز می‌کند که با استفاده از دستگاه اکسیژن ساز می‌تواند انجام شود.

اکسیژن ساز پرتابل

RDS و BPD

سندروم دیسترس تنفسی یا RDS نوعی اختلال تنفسی است که بیشتر گریبان نوزادان تازه متولد شده را می‌گیرد. البته نوزادانی که حداقل شش هفته بیش از تاریخ اصلی تولدشان به دنیا می‌آیند، دچار این سندروم می‌شوند. در این حالت به دلیل مشکلات به وجود آمده در ریه، تنفس برای نوزادان سخت می‌شود. برای این حالت پزشک، اکسیژن درمانی را تجویز می‌کند.

مورد دیگر بیماری BPD است که همین دسته نوزادان را نشانه می‌گیرد. در این بیماری، ریه با شدت بیشتری تحت شعاع قرار گرفته و چاره‌ای جز اکسیژن درمانی طولانی مدت وجود ندارد.

بیماری مزمن انسداد ریه

این بیماری است که حدود 16 میلیون افراد در جهان را درگیر خود کرده است. در این بیماری به دلیل آسیب‌های مزمن ریه، اکسیژن به سختی به ریه‌های فرد منتقل می‌شود. از این رو تنفس فرد مبتلا را بسیار سخت می‌کند. به غیر از داروها و دیگر روش‌ها، اکسیژن درمانی راه مطمئن است تا تنفس را برای فرد راحت‌تر کند.

فیبروز کیستیک

با اینکه این بیماری نادر است؛ اما می‌تواند مشکلات جدی در تنفس فرد مبتلا به وجود بیاورد. در این نوع، به دلیل ایجاد حالت چسبندگی و ضخیم‌تر شدن مخاط‌ها و غیره، لوله‌های تنفسی مسدود و تنگ‌تر می‌شود. از این رو فرد به سختی می‌تواند تنفس کند.

برای تمامی این بیماری‌ها می‌توان از دستگاه‌های اکسیژن ساز مانند بای پپ و سی پپ استفاده کرد. فقط نکته اصلی اینجاست که این وسایل نباید به صورت خودسرانه استفاده شوند. این وسایل درمان کننده اصلی نیستند و صرفاً نوعی کمک کننده برای تنفس به حساب می‌آیند. به هر حال در هنگام خرید باید دقت کنید که مشخصات وسیله متناسب با دستور پزشکتان باشد.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مطالب مرتبط

دستگاه اکسیژن ساز

نکات استفاده از شارژر باتری دستگاه اکسیژن ساز

منبع اصلی تغذیه دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی باتری است؛ البته نوع باتری به کار رفته در این مدل دستگاه‌ها با بقیه متفاوت و مخصوص به خود است. حال سؤال اینجاست که این باتری‌ها را چگونه می‌توان شارژ کرد؟ اصلاً آیا امکان شارژ آن‌ها وجود دارد یا خیر؟ در این مطلب نکات و روش‌های کلی شارژ […]

بیشتر بخوانید
اکسیژن ساز

لوازم جانبی دستگاه اکسیژن ساز شامل چه مواردی است؟

هر دستگاه پزشکی دارای لوازم جانبی است که بدون آن، دستگاه هویت پیدا نمی‌کند. به عبارتی اصلاً نمی‌توان استفاده کرد. از این رو تهیه این لوازم و نگهداری از آن‌ها بیشتر از خود دستگاه اهمیت دارد. حال برای دستگاه اکسیژن ساز، چه لوازم جانبی وجود دارند؟ وجود کدام یک ضروری است؟ این‌ها و چند مورد […]

بیشتر بخوانید
اکسیژن ساز

دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی چه مزایایی دارند؟

یک روش درمانی برای آن‌هایی که مشکلات تنفسی به ویژه در خواب (آپنه خواب) دارند، استفاده از دستگاه‌های اکسیژن ساز خانگی است. البته باید پزشک استفاده از این دستگاه را تجویز کند؛ اما برخی به دلایلی از جمله نداشتن آگاهی کامل یا مسائل دیگر نسبت به خرید و کاربرد آن گارد می‌گیرند. از این رو […]

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *