بای پپ چیست؟ هر چیزی که باید درباره بای پپ بدانید

بای پپ چیست؟

بای پپ چیست؟

این وسیله، یک دستگاه غیرتهاجمی است که به شما کمک می‌کند با کمک هوای تحت فشار که از طریق ماسک صورت منتقل می‌شود، تنفس کنید. منحصربه‌فردترین ویژگی دستگاه بای پپ این است که شدت فشار هوا را در هنگام دم و بازدم متفاوت از فشار هوا ارائه می‌دهد. می‌توان از این دستگاه در محیط بیمارستان یا در خانه استفاده کنید. در حالی که این دستگاه اغلب برای استفاده در شب توصیه می‌شود، زمانی که تنفس به دلیل برخی از بیماری‌های ریوی شدت پیدا می‌کند، در صورت نیاز در ساعات بیداری نیز از آن استفاده می‌شود.

موارد استفاده از بای پپ

 

اگر بیماری هستید که سطح اکسیژن شما می‌تواند بسیار پایین بیاید، پزشک ممکن است توصیه کند از دستگاه بای پپ برای تنفس راحت‌تر استفاده کنید. همچنین برای موارد زیر از این دستگاه استفاده می‌کنند:

  • مدیریت یک بیماری مزمن ریوی در خانه، مانند بیماری انسدادی مزمن ریه
  • مدیریت یک بیماری عصبی عضلانی که عضلات تنفسی شما را مختل می‌کند، مانند آتروفی عضلانی نخاعی (SMA)، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS)، یا دیستروفی عضلانی
  • شرایطی که می‌توانند در تنفس به ویژه در هنگام خواب اختلال ایجاد کنند، مانند آپنه انسدادی خواب (OSA) و چاقی
  • پشتیبانی تنفسی زمانی که به دلیل عفونت ریه یا حمله آسم در بیمارستان بستری هستید

فواید استفاده از بای پپ

بای پپ می‌تواند تفاوت مثبتی در امید به زندگی ایجاد کند. مشخص شده است که این دستگاه به طور قابل توجهی خطر مرگ را در اثر برخی بیماری‌ها به شدت کاهش می‌دهد. استفاده از بای پپ اجازه می‌دهد عضلات تنفسی ضعیف شده برای مدتی در شب استراحت کنند.

محدودیت استفاده از بای پپ

بای پپ چیست؟

اگر به پشتیبانی تنفسی اضطراری نیاز دارید، بای پپ ممکن است برای شما مناسب نباشد. در برخی شرایط، ممکن است به لوله‌گذاری نیاز داشته باشید، یک لوله تنفسی مکانیکی در گلوی شما قرار می‌گیرد تا به تنفس شما کمک کند.

نحوه عملکرد بای پپ

در شب، ماهیچه‌هایی که تنفس را کنترل می‌کنند، می‌توانند ضعیف شوند. علاوه بر این، زمانی که دراز می‌کشید، ممکن است برای حرکت دادن عضلات تنفسی خود به نیروی بیشتری نیاز داشته باشید. همه این عوامل حفظ سطح اشباع اکسیژن در شب را دشوارتر می‌کند. بای پپ برای کمک به برخی از انواع اختلالات تنفسی با رساندن هوای تحت فشار به مجاری تنفسی برای غلبه بر این مشکلات تنفسی طراحی شده است. دستگاه بای پپ به طور مداوم هوا را در هر دو مرحله دم و بازدم تنفس شما، به مجاری تنفسی شما، فشار می‌دهد.

عوارض استفاده از بای پپ

بای پپ یک درمان روزمره است، بنابراین باید مطمئن شوید که طبق دستورالعمل، از آن استفاده می‌کنید و متفاوت از آنچه توسط پزشک توصیه شده است، استفاده نکنید. برخی اثرات مرتبط با استفاده از بای پپ عبارتند از:

  • تحریک خفیف پوست در اثر استفاده از ماسک صورت
  • خشکی دهان و/یا خشکی مجرای بینی
  • نفخ معده در اثر تنفس بیش از حد هوا
  • آلرژی به مواد ماسک، که می‌تواند باعث ایجاد جوش‌های پوستی یا مشکلات تنفسی شود
  • اگر ماسک به درستی قرار نگیرد، ممکن است هوا نشت کند. این موضوع می‌تواند منجر به فشار هوای کمتر از حد نیاز شما شود و درمان را کم اثر یا بی‌اثر کند.
  • اگر از نظر پزشکی وضعیت ناپایدار پیدا کردید، نباید از دستگاه بای پپ استفاده کنید.
  • اگر عفونت حاد دارید یا اگر در معرض خطر عفونت هستید، استفاده از دستگاه خانگی توصیه نمی‌شود.
  • اگر با استفاده از دستگاه تنفس شما بدتر شد، حتما با پزشک خود صحبت کنید.

قیمت دستگاه بای پپ

قیمت بای پپ ممکن است متفاوت باشد، مدل‌های پایین‌تر ارزان‌تر و دستگاه‌های رده بالاتر با قیمت بالاتری به فروش می‌رسند. قیمت‌ها با توجه به ویژگی‌های دستگاه که شامل اتصال بلوتوث یا ایجاد رطوبت است، می‌تواند متغیر باشد. همچنین خرید لوازم نظافت و استریل دستگاه، می‌تواند به هزینه کلی شما اضافه کند. بهتر است با مشورت با پزشک، ماسک و دستگاهی را انتخاب کنید که به بهترین شکل ممکن نیازهای سلامتی، شما را برطرف می‌کند. ماسک‌ها در انواع مختلفی وجود دارند اما ضروری است که هیچ گونه نشتی نداشته باشند. ماسک باید یک مهر و موم محکم در اطراف بینی و دهان شما ایجاد کند، اما نباید خیلی سفت باشد.

خرید بای پپ ایرانی

در میان دستگاه‌های بای پپ، مدل‌های ایرانی نیز با توجه به رعایت استانداردهای لازم و استفاده از متریال باکیفیت یک گزینه مناسب برای افرادی هستند که به این دستگاه نیاز دارند. این دستگاه‌ها با آپشن‌های متنوعی که دارند نیاز همه بیماران را می‌توانند برطرف کنند. وزن پایین حدود ۱ تا ۲ کیلوگرم، وجود کارت حافظه، وجود نرم‌افزار کامپیوتری، ایجاد فشار دم و بازدم از ۴ تا ۳۰ سانتی متر آب از قابلیت‌های این دستگاه محسوب می‌شود. همچنین با قابلیت تنظیم خودکار فشار می‎توانید بدون هیچ نگرانی از دستگاه در طول شب استفاده کنید. همچنین در صورت قطعی برق یا نوسان در فشار هشدارهای لازم به بیمار ارسال می‌شود. معمولاً دستگاه‌های بای پپ ایرانی بین ۲ تا ۱۰ سال دارای گارانتی هستند. علاوه بر این قیمت بای پپ ایرانی به دلیل اینکه تولید داخل هستند، نسبت به مدل‌های مشابه خارجی، از قیمت مناسب‌تری برخورداراند.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

مطالب مرتبط

درمان خروپف

درمان جدید خروپف (معرفی بهترین روش های درمان در 2022)

اگر خر وپف به موقع و به درستی درمان نشود منجر به افزایش شدت بیماری‌های مختلفی از جمله دیابت، بیماری قلبی، خطر فشار خون و… می‌شود. دستگاه‌های زیادی به عنوان دستگاه درمان جدید خروپف تولید و ثبت شده‌اند. امروزه برای  درمان این مشکل  از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند برای خروپف‌های موقتی و […]

بیشتر بخوانید
دستگاه سی پپ چیست؟

سی پپ چیست؟

سی پپ یکی از تجهیزات پزشکی است که با قابلیت‌های خود در اکثر موارد به نجات جان بیماران کمک می‌کند. شاید برخی از شما نام این دستگاه را شنیده باشید؛ اما تعریف درستی از آن در ذهن نداشته و یا به صورت کلی ندانید که سی پپ چیست؟ در تعریف این محصول باید گفت که […]

بیشتر بخوانید
آپنه خواب

آپنه خواب چیست؟ از علائم تا راهکار برای درمان

آپنه خواب برای آن‌هایی که به هنگام خوابیدن مشکل تنفسی دارند، کلمه جدیدی نیست و چند سالی است که با آن‌ عجین شده‌اند؛ اما عده‌ای هنوز نسبت به آن بی‌خبر هستند. آن‌ها حتی اصلاً هم نمی‌دانند که مشکل تنفسی‌شان در خواب ناشی از چیست؟ به هرحال، اگر شما هم جزو افرادی هستید که در زمان […]

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *